Towarzystwo Przyjaciół Pojazdów Zabytkowych "Jednorożec"
Od 2003 r. w Lidzbarku istnieje klub motocyklowy zrzeszający miłośników starych motocykli. Jest to Stowarzyszenie Zwykłe o charakterze pasjonacko – kolekcjonerskim zarejestrowane pod nazwą Towarzystwo Przyjaciół Pojazdów Zabytkowych „Jednorożec". W posiadaniu członków Klubu są motocykle takich marek jak Ural, K-650, JFA-BK 350, Junak, Jawa 250, Jż-56, SHL, WFM, OSA, AVO Simson, motorower Żak, Komar i simsony z końca lat 50- tych. Są także motocykle współczesne marki Yamaha 700, Virago 535, XZ- 550 wszystkie z wałem Kardana oraz IŻ Planeta. Moto – Klub spełnia pozytywną rolę społeczną, zaspokaja hobbystyczne oczekiwania jego członków i pobudza zainteresowania młodzieży motoryzacją.
W kolekcji siedziby klubu znajdują się motocykle i motorowery takich marek jak:
IFA BK 350
Motocykl
produkowany w byłej NRD, w latach 1952-1959. Gdy prezentowano go na targach w
Lipsku w 1951 r. nosił jeszcze nazwę DKW, ale wkrótce zmieniono nazwę fabryki w
Zschopau, by zerwać z kapitalistyczną przeszłością. Pod koniec produkcji sprzedawano
go już pod nazwą MZ (Motorradwerke Zschopau). Litery BK wzięły się od silnika i
przeniesienia napędu (boxer i wał Kardana). BK 350 był pierwszym nowym, własnym
projektem zakładów DKW po wojnie. Wyprodukowano także wersję
z wózkiem bocznym. Niestety względy ekonomiczne, wysokie koszty produkcji oraz
eksploatacji spowodowały zakończenie produkcji. Silnik o pojemności 343cm i
mocy 15 KM, który osiągał prędkość ok 120km/h.
IŻ planeta 350
IŻ marka rosyjskich motocykli
produkowanych w latach 1933-2008, przez państwowy kombinat Iżmasz. Był to jeden
z głównych producentów w ZSRR. Po II wojnie światowej wznowiono produkcję
motocykli. Jako wzór wybrano niemiecki DKW NZ-350 (poj. 346 cm³), na którego
konstrukcji oparto nieco ulepszony motocykl IŻ-350, produkowany od końca
1946 do 1951 roku, także w sportowej wersji IŻ-350S. Jego konstrukcja, wciąż jeszcze
nowoczesna, była prosta, tania i niezawodna.
Jego silnik, umiarkowanie wysilony, odznaczał się dużą elastycznością
pracy, nie był też wybredny, gdy szło o rodzaj paliwa i oleju. Modelu Iż 350
wyprodukowano ok. 126 267 szt.
SHL M06 150
Polski producent w roku 1957 rozpoczął produkcję motocyklu
shl m06 150. Siedziba firmy znajdowała się w Kielcach od roku 1938 do
1970. Pierwsi
użytkownicy chwalili dynamikę i zrywność pojazdu, powszechnie natomiast
narzekano na bardzo niską jakość wykonania szczególnie osprzętu elektrycznego
oraz zużycie paliwa. Motocykl osiągał
prędkość maksymalną wynoszącą 78km/h. wielkość produkcji tego modelu wynosiła
ok. 206 tyś sztuk. Prezentowany model motocyklu pochodzi z 1958 roku.
SHL M11 175
Polski motocykl produkowany
w latach 1961-1968 w zakładach KZWM
Polmo-SHL w Kielcach. SHL M11 był następcą modelu M06T z
silnikiem o pojemności 150 cm³. Pomimo podobieństwa, stanowił nową konstrukcję
i był pierwszym polskim motocyklem klasy o pojemności 175 cm³.Większość motocykli
trafiała na rynek polski, lecz część wyeksportowano, w tym do USA. W 1962 licencję na produkcję
modelu M11 zakupiły Indie, gdzie produkowano go aż do 2005 roku pod nazwą Rajdoot.
Prezentowany model motocyklu pochodzi z 1964 roku.
Coventry Eagle
Coventry Eagle swoją działalność rozpoczęła od produkcji
rowerów w 1899r. W roku 1901 firma przedstawiła swoje pierwsze modele
motocykli. Coventry Eagle zakończyła działalność wraz z wybuchem II wojny
światowej. Eagle w przetłumaczeniu oznacza orzeł, dlatego bardzo często
motocykle tej marki nazywane są orłami. Prezentowany model motocyklu pochodzi z 1920 roku.
Simson SR2
Nikomu nie trzeba przedstawiać kultowych motocykli,
motorowerów i skuterów niemieckiej firmy Simson. To jedne z najbardziej
popularnych jednośladów w nieistniejącym już bloku wschodnim. W dzisiejszych
czasach, mimo, że od 2003 roku nie są produkowane, nie straciły na
popularności. Używają je miłośnicy klasycznych pojazdów, dla których ważne jest
nie tylko poruszanie się stylowym pojazdem, ale także przyjemność czerpana z
jazdy motocyklem. Producenci to bracia Simson, którzy produkowali bron oraz
rowery. Pierwszym motorowerem produkowanym w Suhl od 1956 roku był Simson SR1 od 1957
roku zastąpiony przez model SR2. Motocykl SR2 cieszył się ogromną
popularnością, gdyż był niezawodny.
Źródło: Wikipedia.pl; Światmotocykli.pl; Polskiemotocykle.pl
Zdjęcia są mojego autorstwa oraz informacje zostały zasięgnięte od Prezesa Klubu
Źródło: Wikipedia.pl; Światmotocykli.pl; Polskiemotocykle.pl
Zdjęcia są mojego autorstwa oraz informacje zostały zasięgnięte od Prezesa Klubu
Komentarze
Prześlij komentarz