Towarzystwo Przyjaciół Pojazdów Zabytkowych "Jednorożec"



Od 2003 r. w Lidzbarku istnieje klub motocyklowy zrzeszający miłośników starych motocykli. Jest to Stowarzyszenie Zwykłe o  charakterze pasjonacko – kolekcjonerskim zarejestrowane pod nazwą Towarzystwo Przyjaciół Pojazdów Zabytkowych „Jednorożec". W posiadaniu członków Klubu są motocykle takich marek jak Ural, K-650, JFA-BK 350, Junak, Jawa 250, Jż-56, SHL, WFM, OSA, AVO Simson, motorower Żak, Komar i simsony z końca lat 50- tych. Są także motocykle współczesne marki Yamaha 700, Virago 535, XZ- 550 wszystkie z  wałem Kardana oraz IŻ Planeta. Moto – Klub spełnia pozytywną rolę społeczną, zaspokaja hobbystyczne oczekiwania jego członków i pobudza zainteresowania młodzieży motoryzacją.





W kolekcji siedziby klubu znajdują się motocykle i motorowery takich marek jak:

IFA BK 350





Motocykl produkowany w byłej NRD, w latach 1952-1959. Gdy prezentowano go na targach w Lipsku w 1951 r. nosił jeszcze nazwę DKW, ale wkrótce zmieniono nazwę fabryki w Zschopau, by zerwać z kapitalistyczną przeszłością. Pod koniec produkcji sprzedawano go już pod nazwą MZ (Motorradwerke Zschopau). Litery BK wzięły się od silnika i przeniesienia napędu (boxer i wał Kardana). BK 350 był pierwszym nowym, własnym projektem zakładów DKW po wojnie. Wyprodukowano także wersję z wózkiem bocznym. Niestety względy ekonomiczne, wysokie koszty produkcji oraz eksploatacji spowodowały zakończenie produkcji. Silnik o pojemności 343cm i mocy 15 KM, który osiągał prędkość ok 120km/h.

IŻ planeta 350




IŻ marka rosyjskich motocykli produkowanych w latach 1933-2008, przez państwowy kombinat Iżmasz. Był to jeden z głównych producentów w ZSRR. Po II wojnie światowej wznowiono produkcję motocykli. Jako wzór wybrano niemiecki DKW NZ-350 (poj. 346 cm³), na którego konstrukcji oparto nieco ulepszony motocykl IŻ-350, produkowany od końca 1946 do 1951 roku, także w sportowej wersji  IŻ-350S. Jego konstrukcja, wciąż jeszcze nowoczesna, była prosta, tania i niezawodna.  Jego silnik, umiarkowanie wysilony, odznaczał się dużą elastycznością pracy, nie był też wybredny, gdy szło o rodzaj paliwa i oleju. Modelu Iż 350 wyprodukowano ok. 126 267 szt.


SHL M06 150





Polski producent w roku 1957 rozpoczął produkcję motocyklu shl m06 150. Siedziba firmy znajdowała się w Kielcach od roku 1938 do 1970. Pierwsi użytkownicy chwalili dynamikę i zrywność pojazdu, powszechnie natomiast narzekano na bardzo niską jakość wykonania szczególnie osprzętu elektrycznego oraz zużycie paliwa. Motocykl osiągał prędkość maksymalną wynoszącą 78km/h. wielkość produkcji tego modelu wynosiła ok. 206 tyś sztuk. Prezentowany model motocyklu pochodzi z 1958 roku.


SHL M11 175





Polski motocykl produkowany w latach 1961-1968 w zakładach KZWM Polmo-SHL w Kielcach. SHL M11 był następcą modelu M06T z silnikiem o pojemności 150 cm³. Pomimo podobieństwa, stanowił nową konstrukcję i był pierwszym polskim motocyklem klasy o pojemności 175 cm³.Większość motocykli trafiała na rynek polski, lecz część wyeksportowano, w tym do USA. W 1962 licencję na produkcję modelu M11 zakupiły Indie, gdzie produkowano go aż do 2005 roku pod nazwą Rajdoot. Prezentowany model motocyklu pochodzi z 1964 roku.


Coventry Eagle




Coventry Eagle swoją działalność rozpoczęła od produkcji rowerów w 1899r. W roku 1901 firma przedstawiła swoje pierwsze modele motocykli. Coventry Eagle zakończyła działalność wraz z wybuchem II wojny światowej. Eagle w przetłumaczeniu oznacza orzeł, dlatego bardzo często motocykle tej marki nazywane są orłami. Prezentowany model motocyklu pochodzi z 1920 roku.


Simson SR2








Nikomu nie trzeba przedstawiać kultowych motocykli, motorowerów i skuterów niemieckiej firmy Simson. To jedne z najbardziej popularnych jednośladów w nieistniejącym już bloku wschodnim. W dzisiejszych czasach, mimo, że od 2003 roku nie są produkowane, nie straciły na popularności. Używają je miłośnicy klasycznych pojazdów, dla których ważne jest nie tylko poruszanie się stylowym pojazdem, ale także przyjemność czerpana z jazdy motocyklem. Producenci to bracia Simson, którzy produkowali bron oraz rowery. Pierwszym motorowerem produkowanym w Suhl od 1956 roku był Simson SR1 od 1957 roku zastąpiony przez model SR2. Motocykl SR2 cieszył się ogromną popularnością, gdyż był niezawodny.







Źródło: Wikipedia.pl; Światmotocykli.pl; Polskiemotocykle.pl
Zdjęcia są mojego autorstwa oraz informacje zostały zasięgnięte od Prezesa Klubu
































Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wstęp