SAMOCHODY OSOBOWE
Citroen 2CV
Lata produkcji: 1948-1990
Producent: Citroen
Silnik: H2, 374-602 CM3, 9-29 KM
Masa: 560 kg
Typ nadwozia: Landaulet, Van
Wybuch drugiej wojny światowej opóźnił wdrążenie do produkcji taniego Citroena. Na debiut modelu 2CV przyszło czekać aż do października 1948 roku. Auto wzbudziło sensację, wywołując przy tym mnóstwo negatywnych komentarzy. Styl nadwozia nadal podporządkowany był walorom użytkowym i prostocie konstrukcji. Auto nazwano "brzydkim kaczątkiem". Jednakże auto było bardzo popularne, gdyż powstało mnóstwo różnych wersji opartych na tym modelu, nie zawsze będących dziełem Citroena.
Fiat 500 Nuova
Lata produkcji: 1957-1975
Producent: Fiat
Silnik: R2, 479-594 CM3, 13-18 KM
Masa: 499-876 kg
Typ nadwozia: Fastback Kombi
Powojenna Europa potrzebowała przede wszystkim samochodów tanich i ekonomicznych. Symbolem powojennej odbudowy włoskiego przemysłu motoryzacyjnego stał się Fiat 500 Nuova. Auto natychmiastowo zyskało sympatyków nie tylko w słonecznej Italii. Skonstruowane było w taki sposób, by zapewnić maksimum funkcjonalności przy minimum nakładów potrzebnych do jej wytworzenia. O fenomenie Fiata 500 najlepiej świadczy fakt, że do dziś na ulicach Włoch można spotkać wiele jego egzemplarzy.
FSO Warszawa
Lata produkcji: 1951-1973
Producent: FSO
Silnik: R4, 2121 CM3, 50-70 KM
Masa: 1360-1450 kg
Typ nadwozia: Fastback Sedan, Pick-up, Kombi
Warszawa w roku 1951 opuściła bramy żerańskiej Fabryki Samochodów Osobowych. Zmontowana była z części dostarczonych ze Związku Radzieckiego. Pierwsza warszawa wyprodukowana w całości z elementów krajowej produkcji Żerań opuściła dopiero w 1956 roku. Przestarzałość konstrukcji dawała jednak o sobie znać. Warszawa nigdy nie była konstrukcją nowoczesną, jednak doskonale odnalazła się w ciężkich realiach socjalistycznej Polski. W ciągu 22 lat produkcji powstało blisko ćwierć miliona warszaw.
Gaz 21 Wołga
Lata produkcji: 1956-1970
Producent: Gaz
Silnik: R4, 2445 CM3, 81 KM
Masa: 1350-1422 kg
Typ nadwozia: Sedan, Kombi
Auto Gaz 21 Wołga zaprojektowano w taki sposób, by doskonale spisywało się zarówno na drodze utwardzonej, jak i polnych drogach stepów. Nikogo nie dziwił niespotykany u zachodniej konkurencji prześwit samochodu. Technicznie nowy gaz prezentował wyskoki, nowoczesny poziom konstrukcyjny. Mimo że cena wołgi w większości przypadków była zaporowa, to samochód stał się pierwszym radzieckim pojazdem oferowanym prywatnym odbiorcom na szeroką skalę. Prosta konstrukcja, a przez to jej niezawodność w połączeniu ze stosunkowo bogatym, jak na kraje demokracji ludowej wyposażeniem sprawiły, że gaz 21 wypracował sobie opinię niezawodnego i komfortowego auta.
Peugeot 203
Lata produkcji: 1948-1960
Silnik: R4, 1290 CM3, 41-43 KM
Masa: 900 kg
Typ nadwozia: Sedan, Kombi, Kabriolet, Coupe
Nowy model Peugeot'a o oznaczeniu 203 przedstawiono w 1947 roku. Został przyjęty bardzo ciepło przez potencjalnych nabywców. Samochód cechował się nowoczesną konstrukcją. Kluczem do sukcesu była niezawodność i ekonomia. Dobre opinie krążące o modelu 203 szybko sprawiły, że auto zyskało zwolenników na całym świecie. Równie chętnie importowano je zarówno do Europy Zachodniej, jak i do Afryki.
Ford Fairlane
Lata produkcji: 1955-1959
Producent: Ford Motor Company
Silnik: R6-V8, 3700-5800 CM3, 137-230 KM
Masa: 1400-1510 kg
Typ nadwozia: Sedan, Kombi, Coupe, Kabriolet
Ford Fairlane pozbawiony był krągłości na rzecz ostrych, agresywnych kształtów, podkreślonych ogonami w tylnej części oraz charakterystycznymi listwami bocznymi. Jego stylistyka, wpisywała się, co prawda, w kanon projektów pamiętających lata czterdzieste, jednak po wojnie wywarła wpływ na wszystkie modele marki. Dzięki konstrukcji opartej na ramie, nowe auto dostępne było aż w sześciu różnych wariantach nadwozia. W 1960 roku zadebiutowała całkowicie odmieniona wersja forda fairlane'a.
VW Typ 1
Lata produkcji: 1939-2003
Producent: VW
Silnik: H4, 985-1585 CM3, 24-55 KM
Masa: 600-890 kg
Typ nadwozia: Fastback, Kabriolet
Historia vw garbusa sięga 1933 roku, kiedy Adolf Hitler obiecał dać Niemcom dostępny dla każdego tani samochód. Pierwszy produkcyjny garbus został zbudowany w 1939 roku, a egzemplarz ten został sprezentowany Hitlerowi. Prawdziwa produkcja ruszyła jednak w 1941 roku, ale bram zakładów nie opuściły auta cywilne. Europa potrzebowała taniego i prostego samochodu, a garbus doskonale spełniał te wymagania. O ile produkcje w Niemczech zakończono w 1978 roku, to w Meksyku ostatni garbus o numerze 21529464 zjechał w 2003 roku.
Trabant
Lata produkcji: 1957-1991
Producent: VSA
Silnik: R2-R4, 500-1043 CM3, 18-39,5 KM
Masa: 620-660 kg
Typ nadwozia: Sedan, Kombi, Pick-up, Kabriolet
Auto koncepcyjnie opierało się na swoim poprzedniku. Z tą różnicą, że drewniany szkielet zastąpiono konstrukcją wykonaną z blach stalowych. Samochód dostępny był początkowo w dwóch wersjach nadwoziowych. Ostatnią wersją "mydelniczki" jak często nazywano trabanta, był model wyposażony w silnik VW. Traktowany jako znienawidzony symbol absurdalności socjalizmu, trabant stał się legendą niemal na drugi dzień po upadku muru berlińskiego.
Volvo Amazon 120, 130, 220
Lata produkcji: 1956-1970
Producent: Volvo
Silnik: R4, 1580-1989 CM3, 65-130 KM
Masa: 1070-1100 kg
Typ nadwozia: Sedan, Kombi
Volvo Amazon stał się prawdziwym pionierem w dziedzinie bezpieczeństwa. Do dyspozycji klientów oddano 3 warianty nadwoziowe. Sukces Amazona sprawił, że firma volvo zdecydowała się uruchomić produkcję poza zakładami. W ciągu 14 lat produkcji zbudowano ponad 667 tysięcy egzemplarzy Volvo Amazon we wszystkich trzech wersjach.
Źródło: Karol Wiechczyński, Samochody lat pięćdziesiątych XX wieku, wydawnictwo Dragon
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńTeraz takie auta widuje się tylko w starych filmach.
OdpowiedzUsuń