SAMOCHODY LUKSUSOWE

Bentley R-type Continental


Lata produkcji: 1952-1955
Producent: Bentley
Silnik: R6,4566-4887 CM3
Masa: 1880 kg
Typ nadwozia: Coupe

Samochody budowane przez Waltera Owena Bentley'a miały niemal od zawsze rodowód powiązany ze sportem. Po przejęciu firmy przez Rolls Royce'a w 1931 roku Bentley utrzymał sportowy charakter produkcji. Po drugiej wojnie światowej większość samochodów firmy była niczym innym jak usportowionymi wersjami Rolls-Royce'ów. Jednak w połowie lat pięćdziesiątych Bentley zdecydował się na zaprojektowanie auta, które pod wieloma względami nie miało sobie równych.


Bugatti Type 101


Lata produkcji: 1951-1956
Producent: Bugatti
Silnik: R8,3257 CM3, 137-191 KM
Masa: 1700 kg
Typ nadwozia: Sedan, Coupe, Cabrio

Bombardowanie fabryki w Molsheim w czasie drugiej wojnie światowej oraz problemy finansowe firmy sprawiły, że ostatnie Bugatti opuściło francuskie zakłady w 1940 roku. Ettore Bugatti co prawda po wojnie pragnął zbudować nową fabrykę w podparyskim Levallois, ale jego śmierć w 1947 roku uniemożliwiła plany. Wzrost zainteresowania luksusowymi samochodami skłonił jednak Rolanda Bugatti, syna Ettore, do reaktywacji rodzinnej firmy. Konstrukcja pierwszego powojennego Bugatti type 101 była niczym innym jak tylko unowocześnieniem bestsellera lat trzydziestych, modelu type 57.

Ford Thunderbird





Lata produkcji: 1955-1957
Producent: Ford Motor Company
Silnik: V8, 4800-5100 CM3, 200-300 KM
Masa: 1145 kg
Typ nadwozia: Cabrio

Ford, należący do wielkiej trójki amerykańskich producentów samochodów, spokojnie przetrwał lata wojny. Liczne kontrakty wojskowe oraz stale zwiększająca się sprzedaż w USA pozwalały patrzeć firmie optymistycznie na nadchodzące lata. Ford Thunderbird, bo tak nazwano auto, wprowadzał nową jakość wśród amerykańskich samochodów. Mimo że gabarytowo odstawał od europejskich roadsterów, to na amerykańskim rynku był prawdziwie kompaktowym samochodem.

Citroen DS



Lata produkcji: 1955-1975
Producent: Citroen
Silnik: R4, 1911 CM3-2347 CM3, 63-130 KM
Masa: 1237 kg
Typ nadwozia: Sedan, Cabrio, Kombi

Citroen powojenną produkcję samochodów wznowił już w 1945 roku. Samochody Citroena zawsze zadziwiały oryginalnością i awangardowymi rozwiązaniami technicznymi. Citroen DS szokował pod każdym względem. Produkcję Citroena DS zakończono w 1975 roku, sprzedając ponad 1,5 mln pojazdów. Ponadczasowy Citroen nie tylko stał się ikoną popkultury, ale również symbolem komfortu jazdy i niezawodności.

Chevrolet Bel Air


Lata produkcji: 1954-1958
Producent: Chevrolet
Silnik: R6-V8, 3500-4640 CM3, 150-285 KM
Masa: 1483-1512 kg
Typ nadwozia: Sedan, Coupe, Cabrio, Kombi

Lata pięćdziesiąte w amerykańskiej motoryzacji to okres specyficznego stylu olbrzymich "ogonów" w tylnej części nadwozia, chromów oraz połączeń pastelowych kolorów. Chevrolet Bel Air doskonale połączył cechy kompaktowego, jak na amerykańskie warunki, nadwozia z dużą przestronnością wnętrza. Przestronne wnętrze oraz chwytliwa stylizacja w połączeniu z dynamiką sprawiły, że Chevrolet Bel Air szybko stał się symbolem amerykańskiej motoryzacji lat pięćdziesiątych. Bel Air  stał się na tyle popularny, że gwiazdy, takie jak Bruce Springsteen, często śpiewały o nim w swoich piosenkach. Auto także pojawiało się na ekranach kin.  

Mercedes Benz 180, 190 (W 120/ W 121)


Lata produkcji: 1953-1962
Producent: Mercedes Benz
Silnik: R4, 1800-1900 CM3, 52-75 KM
Masa: 1112-1220 kg
Typ nadwozia: Sedan

Przedstawiony w 1953 roku model W120, oferowany jako 180, był całkowitą rewolucją wśród samochodów spod znaku trójramiennej gwiazdy. Tym, co zaskakiwało w pierwszej kolejności był całkowicie nowy kształt nadwozia, pieszczotliwie nazwany "pontonem", który zrywał z dotychczasowym wzornictwem firmy. Oba, nie różniące się z zewnątrz modele, bardzo szybko zyskały uznanie wśród użytkowników. Przyczyniły się do tego niewątpliwie świetna jakość wykonania, nowoczesna konstrukcja oraz poprawa bezpieczeństwa auta.

Alfa Romeo 2000


Lata produkcji: 1958-1961
Producent: Alfa Romeo
Silnik: R4, 1975 CM3, 105-115 KM
Masa: 1178-1337 kg
Typ nadwozia: Coupe, Cabrio, Sedan

Tradycja budowy kilka wariantów nadwozia na tej samej platformie ma w przypadku Alfy Romeo głębokie korzenie. Podobnie stało się także w przypadku modelu 2000. Alfa Romeo 2000 miała być stylistycznie większą i bardziej luksusową odmianą popularnej Giulietty. Niestety, pomimo wspaniałej włoskiej stylistyki i ponadprzeciętnych osiągów, Alfa Romeo 2000 nie stała się bestsellerem marki. Zapewne przez bardzo wysoką cenę modelu sprzedano niecałe 7000 egzemplarzy we wszystkich wariantach nadwoziowych. 

BMW 502



Lata produkcji: 1954-1964
Producent: BMW
Silnik: V8, 2580-3168 CM3, 100-140 KM
Masa: 1440 kg
Typ nadwozia: Sedan, Coupe, Kabriolet

Nadwozie nowego auta, będące dziełem Petera Szymanowskiego, zachwycało swą obłą linią oraz chromowanymi dodatkami. Niecodzienna stylistyka BMW 501 sprawiła, że model ten został okrzyknięty mianem "barokowego anioła". Z perspektywy rynku nowe BMW miało konkurować z większymi autami, zapewniając sobie wyższość w niższej cenie przy porównywalnym wyposażeniu. Zarząd BMW wpadł w pewnego rodzaju pułapkę. Chcąc sprzedawać model 502, musiał obniżyć jego cenę. Produkcja tego modelu była na tyle kosztowna, że musiano zakończyć produkcję z powodu pogarszającej się kondycji firmy.  







Źródło: Karol Wiechczyński, Samochody lat pięćdziesiątych XX wieku, wydawnictwo Dragon
Sp. z o.o., Bielsko- Biała 2011




















 

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Wstęp